sábado, 19 de julio de 2014

KAPITEL VII. En Mad Tea-Party

KAPITEL VII. En Mad Tea-Party 


Der var en tabel under et træ foran huset, og haren og hattemageren havde te på det: en Dormouse sad mellem dem, sov, og de to andre bruger det som en stødpude, der hviler deres albuer på det og tale over hovedet. »Meget ubehageligt for syvsoveren," tænkte Alice; 'kun, da det er i søvn, jeg formoder, det gør ikke noget. "
Tabellen var en stor en, men de tre blev alle stuvet sammen i det ene hjørne af det: «Ingen plads! Ingen plads! "råbte de, da de så Alice kommer. "Der er masser af plads! sagde Alice forarget, og hun satte sig ned i en stor lænestol i den ene ende af bordet.
'Tag noget vin' haren sagde i en opmuntrende tone.
Alice kiggede rundt ved bordet, men der var ikke noget på det, men te. "Jeg kan ikke se nogen vin," bemærkede hun.
"Der er ikke nogen," sagde haren.
"Så det var ikke meget civil af dig at tilbyde det," sagde Alice vredt.
"Det var ikke meget civil af dig at sidde ned uden at blive inviteret," sagde haren.
"Jeg vidste ikke, det var din bord,« sagde Alice; "Det er lagt til en stor mange flere end tre."
"Dit hår vil skære," sagde hattemageren. Han havde været på udkig på Alice i nogen tid med stor nysgerrighed, og dette var hans første tale.
"Du skal lære ikke at gøre personlige bemærkninger," sagde Alice med nogle alvor; "det er meget uhøfligt."
Hattemageren åbnede hans øjne meget bredt på at høre dette; men alt, hvad han sagde, var: "Hvorfor er en ravn som et skrift-skrivebord?
"Kom, vi skal have nogle sjove nu!" tænkte Alice. "Jeg er glad for de er begyndt at spørge riddles.-Jeg tror, ​​jeg kan gætte på, at," tilføjede hun højt.
"Mener du, at du tror, ​​du kan finde ud af svaret på det?" sagde haren.
"Præcis så," sagde Alice.
"Så skal du sige, hvad du mener," haren gik.
"Jeg ved, 'Alice hastigt svarede; »mindst i hvert fald mener jeg, hvad jeg siger, det er den samme ting, du ved."
"Ikke det samme lidt!" sagde hattemageren. 'Du kan lige så godt sige, at "jeg ser, hvad jeg spiser" er det samme som: "Jeg spiser, hvad jeg ser!" "
'Du kan lige så godt sige,' tilføjede haren, "at" jeg kan lide, hvad jeg får "er det samme som" Jeg får hvad jeg kan lide! ""
'Du kan lige så godt sige,' tilføjede syvsoveren, der syntes at være tale i søvne, "at" jeg trækker vejret, når jeg sover "er det samme som" Jeg sover, når jeg trækker vejret "!
"Det er det samme med dig," sagde hattemageren, og her samtalen droppet, og partiet sad tavs et øjeblik, mens Alice tænkte over alt, hvad hun kunne huske om ravne og chatoller, som ikke var meget.
Hattemageren var den første til at bryde tavsheden. "Hvad dag i måneden er det?" sagde han og vendte sig til Alice: han havde taget sit ur op af lommen, og var ser på det uroligt, ryster det nu og da, og holde den til hans øre.
Alice overvejet lidt og sagde så "Den fjerde '.
'To dage forkert! "sukkede hattemageren. "Jeg fortalte dig smør ville ikke passer værker!" tilføjede han ser vredt på haren.
"Det var den bedste smør," haren sagtmodigt svarede.
"Ja, men nogle krummer skal har fået i så godt," hattemageren brummede: "skal du ikke have sat det i med brød-kniv. '
Haren tog uret og kiggede på det dystert: da han dyppede det i hans kop te, og kiggede på det igen, men han kunne ikke finde på noget bedre at sige end hans første bemærkning, "Det var den bedste smør, du kender. "
Alice havde set over skulderen med en vis nysgerrighed. "Hvad en sjov ur!" bemærkede hun. "Det fortæller den dag i måneden, og ikke fortælle, hvad klokken er det!"
"Hvorfor skulle det? 'mumlede hattemageren. "Er din watch fortælle dig, hvad år det er?"
"Selvfølgelig ikke," svarede Alice meget let: ', men det er fordi det forbliver den samme år for så lang tid sammen. "
"Hvilket er bare tilfældet med minen," sagde hattemageren.
Alice følte frygtelig forvirret. Hattemageren bemærkning syntes at have nogen form for mening i det, og alligevel var det helt sikkert engelsk. "Jeg forstår ikke helt dig," sagde hun, så høfligt som hun kunne.
'The Dormouse er i søvn igen, "sagde hattemageren, og han hældte lidt varm te på dens næse.
Syvsoveren rystede hovedet utålmodigt og sagde uden at åbne sine øjne, "Selvfølgelig, selvfølgelig; lige hvad jeg skulle til at bemærke mig selv. "
"Har du gættet gåden endnu?" hattemageren sagde drejning til Alice igen.
"Nej, jeg giver op, 'Alice svarede:" hvad er svaret?
"Jeg har ikke den ringeste idé," sagde hattemageren.
'Heller ikke jeg, "sagde haren.
Alice sukkede træt. "Jeg tror, ​​du kan gøre noget bedre med tiden," sagde hun, "end at spilde den på at spørge gåder, der har ingen svar."
»Hvis du vidste Time så godt som jeg gør," sagde hattemageren, "du ville ikke tale om at spilde IT. Det er ham. "
"Jeg ved ikke, hvad du mener," sagde Alice.
"Selvfølgelig du ikke! 'hattemageren sagde, kastede hovedet foragteligt. "Jeg tør sige, at du aldrig selv talte til Time!"
"Måske ikke," svarede Alice forsigtigt: "men jeg ved, at jeg er nødt til at slå tid, når jeg lære musik."
"Ah! der tegner sig for det, "sagde hattemageren. "Han vil ikke stå slå. Nu, hvis du kun holdes på god fod med ham, ville han gøre næsten alt, hvad du kunne lide med uret. For eksempel antage, det var 9:00 om morgenen, bare tid til at begynde lektioner: ville du kun nødt til at hviske et vink til Time, og rundt går uret i en funklende! Halv to, tid til middag! "
("Jeg ønsker det kun var" haren sagde til sig selv i en hvisken.)
»Det ville være storslået, helt sikkert," sagde Alice eftertænksomt: "men så-jeg skal ikke være sulten for det, du ved."
'Ikke i første omgang, måske, "sagde hattemageren:', men du kan holde det til halv to, så længe du kunne lide."
"Er det den måde, du håndtere? Spurgte Alice.
Hattemageren rystede på hovedet sørgmodigt. "Ikke jeg!" svarede han. "Vi skændtes sidste marts-lige før han gik gal, du ved-'(peger med sin teske på haren,)'-det var på den store koncert givet af Queen of Hearts, og jeg var nødt til at synge
      "Twinkle, twinkle, lille bat!
      Hvordan jeg spekulerer på, hvad du er på! "
Du kender den sang, måske? "
"Jeg har hørt noget lignende," sagde Alice.
"Det går på, du ved," hattemageren fortsatte, "på denne måde: -
      "Op over verden du flyver,
      Ligesom en te-bakke i himlen.
          Twinkle, twinkle-"'
Her rystede syvsoveren selv, og begyndte at synge i sin søvn 'Twinkle, twinkle, twinkle, twinkle-' og gik så længe, ​​at de var nødt til at knibe det at gøre det stoppe.
"Nå, ville jeg næppe færdig med første vers," sagde hattemageren, "da dronningen sprang op og skrålede ud," Han har myrdet den tid! Af med hovedet! "'
'Hvor frygtelig vild! "udbrød Alice.
"Og lige siden, at» hattemageren gik videre i en vemodig tone, "han vil ikke gøre en ting jeg spørger! Det er altid 06:00 nu. "
En lys idé kom ind Alice hoved. "Er det grunden til så mange te-ting sat ud her?" spurgte hun.
"Ja, det er det," sagde hattemageren med et suk: "det er altid te-tid, og vi har ikke tid til at vaske de ting mellem whiles.
'Så du holder bevægelse rundt, formoder jeg? "sagde Alice.
"Præcis så," sagde hattemageren "som tingene bliver brugt op. '
"Men hvad sker der, når du kommer til begyndelsen igen?" Alice vovede at spørge.
"Antag at vi skifte emne," haren afbrudt, gaben. "Jeg er træt af det her. Jeg stemmer den unge dame fortæller os en historie. "
"Jeg er bange for jeg ikke kender en," sagde Alice, snarere foruroliget over forslaget.
"Så syvsoveren skal!" de begge græd. "Vågn op, Dormouse! 'Og de klemt det på begge sider på en gang.
Syvsoveren langsomt åbnede øjnene. "Jeg sov ikke," sagde han med en hæs, svag stemme: "Jeg hørte hvert ord du fellows sagde."
"Fortæl os en historie!" sagde haren.
"Ja, du gør!" bønfaldt Alice.
"Og være hurtig om det," tilføjede hattemageren, "eller vil du være i søvn igen, før det er gjort."
»Engang var der tre små søstre," syvsoveren begyndte i stor hast; ', og deres navne var Elsie, Lacie og Tillie; og de levede på bunden af ​​et godt '
"Hvad levede de på?" sagde Alice, der altid tog en stor interesse i spørgsmål om at spise og drikke.
"De levede af sirup," sagde syvsoveren, efter at have tænkt et minut eller to.
"De kunne ikke have gjort det, du ved, 'Alice forsigtigt bemærkede; "de ville have været syg."
"Så de var," sagde syvsoveren; 'Meget syg. "
Alice prøvede at lyst til sig selv, hvad en sådan ekstraordinær måder at leve ville være ligesom, men det undrede hende for meget, så hun fortsatte: "Men hvorfor de lever på bunden af ​​en brønd?
"Tag noget mere te," haren sagde til Alice, meget alvorligt.
'Jeg har haft noget endnu, "svarede Alice i en fornærmet tone," så jeg kan ikke tage mere. "
"Du mener, du kan ikke tage mindre," sagde hattemageren: "det er meget let at tage mere end ingenting."
'Ingen spurgte din mening, "sagde Alice.
"Hvem laver personlige bemærkninger nu?" hattemageren spurgte triumferende.
Alice vidste ikke helt, hvad jeg skal sige til dette: så hun hjalp selv til nogle te og brød-og-smør, og derefter vendte sig mod syvsoveren, og gentog sit spørgsmål. Hvorfor har de bor på bunden af ​​en brønd?
Syvsoveren igen tog et minut eller to til at tænke over det, og så sagde, "Det var en sirup-godt."
"Der er ikke sådan noget!" Alice var begyndt meget vredt, men hattemageren og haren gik 'Sh! sh! og syvsoveren mut bemærkede: "Hvis du ikke kan være civil, du må hellere afslutte historien for dig selv."
"Nej, skal du gå videre!" Sagde Alice meget ydmygt; "Jeg vil ikke afbryde igen. Jeg tør sige, at der kan være en. "
'One, ja!' sagde syvsoveren indigneret. , Han indvilligede dog at gå på. "Og så disse tre små søstre, de lærte at tegne, du ved,"
"Hvad gjorde de tegne?" sagde Alice, helt glemme sit løfte.
'Sirup, "sagde syvsoveren, uden at overveje på al denne tid.
"Jeg vil have en ren kop," afbrød hattemageren: "lad os alle flytte en plads på. '
Han flyttede da han talte, og syvsoveren fulgte ham: haren flyttet ind syvsoveren plads, og Alice temmelig modstræbende tog i stedet for haren. Hattemageren var den eneste, der fik nogen fordel af ændringen: og Alice var en god aftale dårligere stillet end før, da haren lige havde forstyrre mælk kande i hans tallerken.
Alice ønskede ikke at fornærme syvsoveren igen, så hun begyndte meget forsigtigt: "Men jeg forstår ikke. Hvor kom de trækker melasse fra? "
'Du kan trække vand ud af en vand-godt, "sagde hattemageren; "så jeg skulle tror du kunne trække sirup ud af en sirup-godt-eh, dum?"
"Men de var i brønden," sagde Alice til syvsoveren, ikke vælger at lægge mærke til denne sidste bemærkning.
"Selvfølgelig var de, sagde syvsoveren; '-Godt i.'
Dette svar så forvirret stakkels Alice, at hun lod syvsoveren fortsætte i nogen tid uden at afbryde det.
"De var at lære at tegne," syvsoveren gik, gabende og gned sine øjne, for det var at få meget søvnig; ', og de ​​trak alle mulige ting, alt det, der begynder med en M-'
'Hvorfor med en M? sagde Alice.
"Hvorfor ikke?" sagde haren.
Alice var tavs.
Syvsoveren havde lukket sine øjne på dette tidspunkt, og gik ud i en døs; men på at blive klemt af hattemageren, det vågnede op igen med et lille skrig, og fortsatte: '-der begynder med en M, såsom muse-fælder, og månen, og hukommelse, og muchness-du ved, du siger tingene er "meget af en rentebegrebet"-har du nogensinde set sådan en ting som en tegning af en muchness?
"Virkelig, nu spørger du mig," sagde Alice, meget forvirret, "jeg tror ikke, '
"Så skal du ikke tale," sagde hattemageren.
Dette stykke uhøflighed var mere end Alice kunne bære: Hun stod op i stor afsky, og gik; syvsoveren faldt i søvn med det samme, og ingen af ​​de andre tog mindst om hende gå, selvom hun kiggede tilbage en gang eller to gange, halvt håbede, at de ville kalde efter hende: den sidste gang hun så dem, blev de forsøger at sætte syvsoveren ind i tepotten.
»I hvert fald vil jeg aldrig gå der igen!" sagde Alice, da hun hentede hende vej gennem skoven. "Det er det dummeste te-party jeg nogensinde var på i hele mit liv!"
Ligesom hun sagde dette, bemærkede hun, at et af træerne havde en dør, der fører lige ind i det. "Det er meget nysgerrig! tænkte hun. "Men alt er nysgerrig i dag. Jeg tror, ​​jeg kan lige så godt gå ind på én gang. "Og i gik hun.
Endnu engang fandt hun sig selv i det lange hallen, og tæt på det lille glasbord. "Nu vil jeg styre bedre denne gang," sagde hun til sig selv, og begyndte ved at tage den lille gyldne nøgle, og oplåsning af dør, der førte ind i haven. Derefter gik hun på arbejde gnave på svampen (hun havde holdt et stykke af det i hendes lomme), indtil hun var omkring en meter højt: så gik hun ned lidt passage: og SÅ hun befandt sig på sidste i den smukke have, blandt de lyse blomsterbede og den kølige springvand.

No hay comentarios:

Publicar un comentario