sábado, 19 de julio de 2014

KAPITEL VI. Pig and Pepper

KAPITEL VI. Pig and Pepper 


For et minut eller to stod hun ser på huset, og spekulerer på, hvad de skal gøre næste, da pludselig en lakaj i bemaling kom løbende ud af skoven-(hun betragtede ham som en lakaj, fordi han var i bemaling: ellers, at dømme efter hans ansigt alene, ville hun have kaldt ham en fisk)-og rappede højlydt på døren med sine knoer. Den blev åbnet af en anden lakaj i bemaling, med et rundt ansigt, og store øjne som en frø; og begge fodfolk, Alice bemærket, havde pulveriseret hår, krøllet hele deres hoveder. Hun følte sig meget nysgerrig efter at vide, hvad det hele drejede sig om, og krøb en lille vej ud af skoven for at lytte.
The Fish-Footman begyndte med at producere fra under armen en stor brev, næsten lige så stor som ham selv, og det han overgivet til den anden og sagde i en højtidelig tone, »For hertuginden. En invitation fra dronningen til at spille kroket. The Frog-Footman gentog i samme højtidelige tone, kun ændre rækkefølgen af ordene lidt, 'Fra dronningen. En invitation til hertuginden at spille kroket.
Så de begge bøjede, og deres krøller fik viklet sammen.
Alice lo så meget på dette, at hun måtte løbe tilbage ind i skoven af frygt for deres hørelse hende; og da hun næste tittede ud Fish-Footman var væk, og den anden sad på jorden i nærheden af døren og stirrede dumt op i himlen.
Alice gik frygtsomt op til døren, og bankede på.
"Der er ingen form for brug i banker," sagde Footman ', og at der for to grunde. For det første fordi jeg er på samme side af døren, som du er; for det andet, fordi de laver sådan en støj inde, ingen kunne muligvis høre dig. "Og helt sikkert var der en mest ekstraordinære støj foregår i-en konstant hylen og nysen, og nu og da en stor brag, som om en parabol eller kedel var blevet brudt i stykker.
"Please, så," sagde Alice, "hvordan skal jeg komme ind?"
"Der kan være en vis fornuft i din banker," tjenerne gik på uden at deltage til hende, "hvis vi havde døren mellem os. For eksempel, hvis du var inde, kan du banke, og jeg kunne lade dig ud, du ved. "Han ledte op i himlen hele tiden han talte, og det tænkte Alice decideret uncivil. 'Men måske han kan ikke gøre for det, "sagde hun til sig selv; 'hans øjne er så meget næsten på toppen af hans hoved. Men i hvert fald, han måske svare questions.-Hvordan skal jeg komme ind? "gentog hun, højt.
"Jeg skal sidde her," det Footman bemærkede, 'till i morgen-'
I dette øjeblik døren til huset åbnet, og en stor plade kom skimming ud, lige på Footman hoved: det bare strejfede hans næse, og brækkede i stykker mod et af træerne bag ham.
'-Eller næste dag, måske, "det Footman fortsatte i samme tone, nøjagtig som om intet var hændt.
"Hvordan skal jeg komme ind?" spurgte Alice igen, i en højere tone.
'Er du for at komme ind på alle? "sagde Footman. "Det er det første spørgsmål, du ved."
Det var ikke i tvivl: kun Alice kunne ikke lide at blive fortalt det. "Det er virkelig forfærdeligt," mumlede hun for sig selv, "den måde, alle skabninger argumentere. Det er nok til at drive en til vanvid!
Den Footman syntes at tænke det en god mulighed for at gentage sin bemærkning, med variationer. "Jeg skal sidde her," sagde han, "og slukker for dagevis.
"Men hvad skal jeg gøre?" sagde Alice.
"Alt, hvad du vil," sagde Footman og begyndte at fløjte.
"Åh, er der ingen brug for at tale med ham," sagde Alice desperat: "Han er helt idiotisk! Og hun åbnede døren og gik i.
Døren førte lige ind i et stort køkken, som var fuld af røg fra den ene ende til den anden: Hertuginden sad på en trebenet skammel i midten, ammer et spædbarn; cook skæve over bålet, omrøring en stor gryde, som syntes at være fuld af suppe.
"Der er helt sikkert for meget peber i denne suppe!" Alice sagde til sig selv, så godt hun kunne for nysen.
Der var helt sikkert for meget af det i luften. Selv Hertuginden nøs lejlighedsvis; og som for barnet, blev det nysen og hylende skiftevis uden et øjebliks pause. De eneste ting i køkkenet, ikke nyse, var kokken, og en stor kat, som sad på skorstenen og grinende fra øre til øre.
'Du vil du fortælle mig, "sagde Alice, lidt frygtsomt, for hun var ikke helt sikker på, om det var gode manerer for hende at tale først,' hvorfor din kat griner sådan?"
"Det er en Cheshire kat," sagde hertuginden ', og det er derfor. Svin! '
Hun sagde det sidste ord med en sådan pludselig vold, Alice helt sprang; men hun så et øjeblik efter, at den var rettet til barnet, og ikke til hende, så hun tog mod, og gik igen: -
"Jeg vidste ikke, at Cheshire katte altid grinede; i virkeligheden, vidste jeg ikke, at katte KUNNE grin. "
"De kan alle," sagde hertuginden; 'og de fleste af dem gør.'
"Jeg kender ikke nogen, der gør," sagde Alice meget høfligt, følelse helt glad for at have fået ind i en samtale.
'Du ved ikke ret meget, "sagde hertuginden; "og det er en kendsgerning."
Alice gjorde ikke på alle ligesom tonen i denne bemærkning, og tænkte det ville være så godt at indføre en anden genstand for samtale. Mens hun forsøger at løse på en, kokken tog heksekedel af suppen fra ilden, og straks sat til at arbejde smide alt inden for hendes rækkevidde på hertuginden og baby-de Ildragere kom først; derefter fulgte en byge af gryder, tallerkener og fade. Hertuginden tog ingen notits af dem, selv når de ramte hende; og barnet var hylende så meget allerede, at det var helt umuligt at sige, om slagene ondt det eller ej.
"Åh, PLEASE imod hvad du laver! råbte Alice, hoppe op og ned i en kvaler terror. "Åh, der går sin dyrebare næse '; som en usædvanlig stor gryde fløj tæt ved det og meget næsten gennemført det.
"Hvis alle minded deres egen virksomhed," Hertuginden sagde i en hæs knurre, "ville verden gå rundt en del hurtigere, end det gør."
"Hvilket ikke ville være en fordel," sagde Alice, der følte sig meget glad for at få en mulighed for at vise lidt af hendes viden. "Bare tænk på, hvad arbejde det ville gøre med dag og nat! Du kan se jorden tager 24 timer at slå runde om sin egen akse-'
"Taler af akser," sagde hertuginden, "hugge hovedet af hende!"
Alice skævede lidt spændt på kok, for at se om hun mente at tage tippet; men cook var travlt omrøring suppen, og syntes ikke at lytte, så hun gik igen: "Fireogtyve timer, tror jeg; eller er det tolv? I-'
"Åh, ikke gider mig," sagde hertuginden; "Jeg har aldrig kunne udstå tal! 'Og med at hun begyndte at amme sit barn igen, synger en slags vuggevise til det, som hun gjorde det, og give det en voldelig ryste i slutningen af ​​hver linje:
    'Tal nogenlunde til din lille dreng,
     Og slog ham, når han nyser:
    Han gør det kun for at genere,
     Fordi han ved det driller.

          CHORUS.

  (I hvilken kok og baby sluttede): -

        "Wow! wow! wow! "
Mens Hertuginden sang andet vers af sangen, holdt hun kastede barnet voldsomt op og ned, og den lille stakkel hylede så, at Alice knap kunne høre ordene: -
    "Jeg taler alvorligt til min dreng,
     Jeg slog ham, når han nyser;
    For han kan grundigt nyde
     Den peber når han behager! "

          CHORUS.

        "Wow! wow! wow! "
'Her! du kan pleje det lidt, hvis du kan lide! "Hertuginden sagde til Alice, flinging barnet på hende, mens hun talte. "Jeg skal gå og få klar til at spille kroket med dronningen," og hun skyndte sig ud af lokalet. Kokken kastede en stegepande efter hende, da hun gik ud, men det bare savnede hende.
Alice fanget barnet med noget besvær, da det var en queer-formet lille skabning, og rakte sine arme og ben i alle retninger, "ligesom en stjerne fisk," tænkte Alice. Den stakkels lille ting var fnysende som en dampmaskine, da hun fangede den, og holdt en fordobling sig op og glatning sig ud igen, så helt, for det første minut eller to, det var så meget, som hun kunne gøre for at holde den.
Så snart hun havde lavet ud af den rigtige måde for sygepleje det, (som var at vride det op i en slags knude, og derefter holde stram fat i sin højre øre, og venstre fod, for at forhindre sin Genskabelse selv,) hun bar det ud i det fri. "Hvis jeg ikke tager dette barn væk med mig," tænkte Alice, "de er sikker på at dræbe den i en dag eller to: ville det ikke være mord at efterlade det?" Hun sagde de sidste ord højt, og den lille ting gryntede svar (det havde slap nysen på dette tidspunkt). 'Vil ikke grynt, «sagde Alice; "Det er slet ikke en ordentlig måde at udtrykke dig selv."
Barnet gryntede igen, og Alice kiggede meget ængsteligt ind i sit ansigt for at se, hvad der var i vejen med den. Der kunne ikke være tvivl om, at det havde en meget turn-up næse, meget mere som en snude end en reel næse; også sine øjne fik ekstremt lille for en baby: alt Alice kunne ikke lide udseendet af ting overhovedet. "Men måske var det kun hulkende," tænkte hun, og kiggede ind i øjnene igen, for at se om der var nogen tårer.
Nej, der var ingen tårer. "Hvis du kommer til at dreje ind i en gris, min kære," sagde Alice, seriøst, "Jeg vil have noget mere at gøre med dig. Mind nu! "Den stakkels lille ting hulkede igen (eller gryntede, var det umuligt at sige, hvilke), og de gik på i nogen tid i tavshed.
Alice var lige begyndt at tænke på sig selv, "Nu, hvad skal jeg gøre med dette væsen, når jeg får den hjem?" når det gryntede igen, så voldsomt, at hun så ned i sit ansigt i nogle alarm. Denne gang kunne der ikke være tvivl om det: Det var hverken mere eller mindre end en gris, og hun følte, at det ville være helt absurd for hende at bære det videre.
Så satte hun det lille væsen ned, og følte helt lettet over at se det trav væk stille og roligt ind i træet. »Hvis det var vokset op," sagde hun til sig selv, "det ville have gjort en frygtelig grim barn:. Men det gør derimod en smuk gris, jeg tror 'Og hun begyndte at tænke i forhold til andre børn, hun kendte, som kunne gøre meget godt som svin, og sagde lige til sig selv, "hvis man kun kendte den rigtige måde at ændre dem," da hun var en lille forskrækket ved at se Cheshire Cat sidder på en gren af et træ et par meter væk.
The Cat kun grinede da den så Alice. Det så godmodige, tænkte hun: det stadig havde meget lange kløer og rigtig mange tænder, så hun følte, at det bør behandles med respekt.
'Cheshire Puss, "begyndte hun, snarere frygtsomt, da hun slet ikke vidste, om det ville lide navnet: men det kun grinede lidt bredere. "Kom, det er glad for hidtil," tænkte Alice, og hun gik. 'Vil du fortælle mig, please, hvilken vej jeg skal gå herfra? "
"Det afhænger af et godt tilbud på, hvor du ønsker at komme til," sagde katten.
"Jeg tror ikke meget ligeglad hvor-" sagde Alice.
"Så er det ligegyldigt, hvilken vej du går," sagde katten.
'-Så længe jeg får et sted,' Alice tilføjet som en forklaring.
"Åh, du er sikker på at gøre det," sagde katten, "hvis du kun gå længe nok."
Alice følte, at dette ikke kunne nægtes, så hun prøvede et andet spørgsmål. "Hvad slags mennesker bor omkring her?"
'I den retning, "Katten sagde viftede sin højre pote rundt,' lever et hattemageren og i den retning," vinkede den anden pote, "lever et haren. Besøg enten du kan lide: de er begge gale '.
"Men jeg ønsker ikke at gå sammen med gale mennesker," sagde Alice.
"Åh, kan du ikke hjælpe," sagde katten: "vi er alle gal her. Jeg er gal. Du er gal. "
"Hvordan kan du vide jeg er gal?" sagde Alice.
'Du skal være, "sagde katten," eller ville du ikke være kommet her.'
Alice syntes ikke, der viste det overhovedet; dog gik hun på "Og hvordan kan du vide, at du er vred?"
"Til at begynde med," sagde katten, "en hund er ikke gal. Du giver det? "
"Jeg formoder så," sagde Alice.
"Nå, så 'Katten gik på," ser du, en hund knurrer, når det er vred, og logrende hale, når det er glad for. Nu jeg knurrer, når jeg er glad, og logre halen, når jeg er vred. Derfor er jeg gal. "
"Jeg kalder det spinder, ikke knurren," sagde Alice.
'Kald det hvad du vil, "sagde katten. 'Vil du spille kroket med dronningen i dag? "
"Jeg vil gerne det meget," sagde Alice, "men jeg er ikke blevet inviteret endnu."
"Du vil se mig der," sagde katten, og forsvandt.
Alice var ikke meget overrasket over dette, hun var ved at blive så vant til queer tingene sker. Mens hun var på udkig på det sted, hvor det havde været, er det pludselig dukkede op igen.
"By-the-bye, hvad der blev af babyen?" sagde katten. 'Jeg vil næsten glemt at spørge. "
"Det blev til en gris," Alice roligt sagde, ligesom hvis det var kommet tilbage på en naturlig måde.
"Jeg troede, det ville," sagde katten, og forsvandt igen.
Alice ventede lidt, halvdelen forventer at se det igen, men det vises ikke, og efter et minut eller to hun gik videre i den retning, som haren blev sagt at leve. "Jeg har set Hattemagerne før," sagde hun til sig selv; "haren vil være meget den mest interessante, og måske som det er Må det ikke vil blive rablende gal-i hvert fald ikke så gal, som det var i marts." Som hun sagde dette, hun kiggede op, og der var den kat igen, sidder på en gren af ​​et træ.
"Sagde du gris, eller figen? sagde katten.
"Jeg sagde gris," svarede Alice; 'og jeg ønsker du ikke ville holde vises og forsvinder så pludselig: du laver en helt svimmel.
"Okay," sagde Kat; og denne gang er det forsvandt ganske langsomt, begyndende med udgangen af halen, og slutter med grin, som forblev nogen tid efter resten af ​​det var gået.
"Nå! Jeg har ofte set en kat uden et grin, "tænkte Alice; 'men et grin uden en kat! Det er den mest besynderlige ting jeg nogensinde har set i mit liv! "
Hun havde ikke gået meget længere, før hun kom i syne af huset haren: hun troede, at det skal være det rigtige hus, fordi skorstene blev formet som ører, og taget var tækket med pels. Det var så stort et hus, at hun ikke kunne lide at gå nærmere, førend hun havde nappede nogle flere af den venstre smule svamp, og rejste sig til omkring to meter høj: selv da hun gik op imod det temmelig frygtsomt og sagde til sig selv "Lad os antage det skal rablende gal efter alle! Jeg ønsker næsten, jeg havde gået til se hattemageren i stedet! "

No hay comentarios:

Publicar un comentario