sábado, 19 de julio de 2014

KAPITEL V. Rådgivning fra en Caterpillar

KAPITEL V. Rådgivning fra en Caterpillar 


Den Caterpillar og Alice kiggede på hinanden i nogen tid i tavshed: omsider Caterpillar tog vandpibe ud af munden, og behandlet hende i en sløv, søvnig stemme.
'Hvem er du? "sagde Caterpillar.
Dette var ikke et opmuntrende åbning for en samtale. Svarede Alice, snarere forlegent, "jeg-jeg knapt kender, sir, bare på nuværende tidspunkt i det mindste ved jeg, hvem jeg var, da jeg stod op i morges, men jeg tror, ​​jeg må være blevet ændret flere gange siden da."
"Hvad mener du med det?" sagde Caterpillar strengt. "Forklar dig selv! '
"Jeg kan ikke forklare mig selv, jeg er bange for, sir" sagde Alice, "fordi jeg ikke er mig selv, se dig."
"Jeg kan ikke se," sagde Caterpillar.
"Jeg er bange for jeg kan ikke sige det mere tydeligt," svarede Alice meget høfligt, "for jeg ikke kan forstå det mig til at begynde med; og bliver så mange forskellige størrelser på en dag er meget forvirrende.
"Det er ikke," sagde Caterpillar.
"Nå, måske du ikke har fundet det så endnu,« sagde Alice; "men når du er nødt til at blive til en puppe-du en dag vil, du ved-og derefter efter at til en sommerfugl, jeg tror, ​​du vil føle det lidt queer, vil du ikke?"
"Ikke en smule," sagde Caterpillar.
"Nå, måske dine følelser kan være anderledes," sagde Alice; »Jeg ved bare, det ville føles meget queer til mig."
'Du! "sagde Caterpillar foragteligt. 'Hvem er du? "
Som bragte dem tilbage igen til starten af ​​samtalen. Alice følte lidt irriteret på Caterpillars foretage sådanne MEGET korte bemærkninger, og hun trak sig op og sagde, meget alvorligt, "Jeg tror, du burde fortælle mig, hvem du er, først. '
"Hvorfor?" sagde Caterpillar.
Her var en anden gådefuldt spørgsmål; og da Alice ikke kunne tænke på nogen god grund, og da Caterpillar syntes at være i en meget ubehagelig sindstilstand, vendte hun væk.
"Kom tilbage!" Caterpillar kaldte efter hende. "Jeg har noget vigtigt at sige!"
Det lød lovende, helt sikkert: Alice vendte sig om og kom tilbage igen.
»Hold dit temperament," sagde Caterpillar.
"Er det det hele?" sagde Alice, synke ned hendes vrede såvel som hun kunne.
"Nej," sagde Caterpillar.
Alice troede, hun kunne lige så godt vente, da hun havde intet andet at gøre, og måske efter alt det kunne fortælle hende noget værd at høre. For nogle minutter det pumpes væk uden at tale, men til sidst det udfoldede sine arme, tog vandpibe ud af munden igen, og sagde: 'Så du tror du er forandret, gør du? "
"Jeg er bange for, jeg er, sir," sagde Alice; "Jeg kan ikke huske ting, som jeg brugte-og jeg kan ikke holde den samme størrelse i ti minutter sammen! '
'Kan ikke huske, hvad tingene? sagde Caterpillar.
"Nå, jeg har prøvet at sige" HVORDAN fortærer DEN LILLE Busy Bee ", men det hele kom anderledes!" Svarede Alice i en meget melankolsk stemme.
"Gentag", du er gammel, far William, "" sagde Caterpillar.
Alice foldede sine hænder og begyndte: -
    'Du er gammel, far William, "sagde den unge mand,
     "Og dit hår er blevet meget hvide;
    Og alligevel uafladeligt stå på hovedet-
     Tror du, i din alder, er det rigtigt? "

    »I min ungdom," Fader William svarede til hans søn,
     "Jeg frygtede det kan skade hjernen;
    Men nu hvor jeg er helt sikker på, jeg har ingen,
     Hvorfor jeg gør det igen og igen. "

    'Du er gammel, "sagde drengen," som jeg nævnte før,
     Og er vokset mest ualmindelig fedt;
    Men du vendte en back-saltomortale ind på dør-
     Pray, hvad er grunden til det? "

    »I min ungdom," sagde vismanden, idet han rystede sine grå låse,
     "Jeg holdt alle mine lemmer meget smidig
    Ved anvendelse af denne salve-one skillingens box-
     Tillad mig at sælge dig et par?

    'Du er gammel, "sagde drengen," og dine kæber er for svage
     For noget hårdere end oksetalg;
    Men du er færdig gåsen, med knoglerne og næb-
     Pray hvordan lykkedes det dig at gøre det? "

    »I min ungdom," sagde hans far: »Jeg tog til loven,
     Og argumenterede begge tilfælde med min kone;
    Og den muskulære styrke, som det gav på min kæbe,
     Har varet resten af ​​mit liv. "

    'Du er gammel, "sagde drengen," ville man næppe antage
     At dit øje var så stabil som nogensinde;
    Men du afbalanceret en ål på enden af din næse-
     Hvad gjorde du så frygtelig klog? "

    "Jeg har besvaret tre spørgsmål, og det er nok,"
     Sagde faderen; 'ikke giver dig selv airs!
    Tror du, jeg kan lytte hele dagen til sådanne ting?
     Være slukket, eller jeg sparker dig ned ad trappen!
"Det er ikke sagt ret," sagde Caterpillar.
"Ikke helt rigtigt, jeg er bange," sagde Alice, frygtsomt; "nogle af de ord har fået ændret. '
"Det er forkert fra start til slut," sagde Caterpillar decideret, og var der stilhed i nogle minutter.
Den Caterpillar var den første til at tale.
"Hvad størrelse bruger du ønsker at være?" det spurgte.
"Åh, jeg er ikke særligt med hensyn til størrelse, 'Alice hastigt svarede; 'kun én kan ikke lide skiftende så ofte, du ved. "
"Jeg ved det ikke," sagde Caterpillar.
Alice sagde ikke noget hun aldrig havde været så meget modsagt i hendes liv før, og hun følte, at hun var ved at miste sit temperament.
'Er du indhold nu? "sagde Caterpillar.
"Nå, jeg vil gerne være lidt større, sir, hvis du ikke har noget imod," sagde Alice: 'tre inches er sådan en elendig højde til at være. "
"Det er en meget god højde faktisk!" sagde Caterpillar vredt, opdræt selv oprejst som det talte (det var nøjagtigt tre inches høj).
"Men jeg er ikke vant til det!" bønfaldt stakkels Alice i en ynkelig tone. Og hun tænkte på sig selv, "Jeg ville ønske, de væsner ville ikke være så let fornærmet!
'Du vil vænne sig til det i tide, "sagde Caterpillar; og det satte vandpibe i munden og begyndte at ryge igen.
Denne gang Alice ventede tålmodigt indtil det valgte at tale igen. I et minut eller to Caterpillar tog vandpibe ud af sin mund og gabte en gang eller to gange, og rystede selv. Så kom ned fra champignon, og kravlede væk i græsset, blot bemærke, som det gik, "Den ene side vil gøre dig vokse højere, og den anden side vil gøre dig vokse kortere."
'Den ene side af HVAD? Den anden side af hvad? "tænkte Alice sig selv.
"Af champignon," sagde Caterpillar, ligesom hvis hun havde spurgt det højt; og et øjeblik var det ud af syne.
Alice forblev kigger eftertænksomt på svampen i et minut, forsøger at gøre ud som var de to sider af det; og som det var perfekt runde, fandt hun det et meget vanskeligt spørgsmål. Men omsider hun strakte sine arme rundt om det så langt som de ville gå, og brækkede et lille stykke af kanten med hver hånd.
"Og nu, som er der?" sagde hun til sig selv, og nappede lidt af den højre lidt til at prøve effekten: det næste øjeblik følte hun et voldsomt slag under hagen: det havde ramt hendes mund!
Hun var en god aftale skræmt af denne meget pludselige ændring, men hun følte, at der ikke var tid til at gå tabt, da hun var skrumper hastigt; så hun sat til at arbejde på en gang for at spise nogle af de andre bit. Hendes hage blev presset så tæt mod hendes mund, at der var næppe plads til at åbne munden; men hun gjorde det til sidst, og det lykkedes at sluge en bid af den venstre bit.
   *******

     ******

   *******
"Kom, mit hoved er gratis at last!" sagde Alice i en tone af glæde, som ændret til alarm i et øjeblik, da hun fandt, at hendes skuldre var intetsteds findes: alle hun kunne se, da hun kiggede ned, var en enorm længde på halsen, som syntes at stige som en stilk ud af et hav af grønne blade, der lå langt under hende.
"Hvad kan alt det grønne ting være?" sagde Alice. "Og hvor har mine skuldre kom til? Og Åh, mine stakkels hænder, hvordan er det, jeg kan ikke se dig? "Hun bevægede dem om, mens hun talte, men ingen resultat syntes at følge, undtagen en lille rystelse blandt de fjerne grønne blade.
Da der syntes at være nogen chance for at få hænderne op til hendes hoved, hun forsøgte at få hovedet ned til dem, og var glad for at finde, at hendes hals ville bøje om let i alle retninger, ligesom en slange. Hun havde netop lykkedes buer den ned i en yndefuld zigzag, og skulle til at dykke i blandt bladene, som hun viser sig at være noget, men toppen af ​​træerne, hvorunder hun havde vandrer, når en skarp hvislen gjorde hende trække tilbage i en fart: en stor due var fløjet ind i hendes ansigt, og slog hende voldsomt med sine vinger.
'Serpent! skreg Pigeon.
"Jeg er ikke en slange!" sagde Alice forarget. "Lad mig være!"
'Serpent, siger jeg igen! "gentog Pigeon, men i en mere afdæmpet tone, og tilføjede med en slags hulken, 'Jeg har prøvet alle måder, og intet synes at passe dem!'
"Jeg har ikke den mindste idé om, hvad du taler om," sagde Alice.
"Jeg har prøvet rødderne af træer, og jeg har prøvet banker, og jeg har prøvet hække, 'Pigeon gik videre, uden at deltage til hende; ', men disse slanger! Der er ingen glædeligt dem! '
Alice var mere og mere forundret, men hun troede, der var ingen brug i at sige noget mere indtil Pigeon var færdig.
"Som om det ikke var problemer nok klækningen æggene," sagde Pigeon; 'men jeg skal være på udkig efter Slanger nat og dag! Hvorfor har jeg ikke haft et blink søvn disse tre uger! "
"Jeg er meget ked af, du har været irriteret," sagde Alice, der var begyndt at se dets betydning.
"Og netop som jeg havde taget det højeste træ i skoven," fortsatte Pigeon, at hæve sin stemme til et skrig ', og netop som jeg tænkte jeg skulle være fri for dem til sidst, må nødvendigvis komme de vrikkende ned fra himlen! Uf, Serpent! '
"Men jeg er ikke en slange, jeg fortælle dig!" sagde Alice. "Jeg er en-Jeg a-'
"Nå! Hvad er du? "sagde Pigeon. "Jeg kan se, du forsøger at opfinde noget!"
"Jeg-jeg en lille pige," sagde Alice, snarere tvivlende, da hun huskede række ændringer, hun havde været igennem denne dag.
'En sandsynlig historie faktisk! "sagde Pigeon i en tone af den dybeste foragt. "Jeg har set en god mange små piger i min tid, men aldrig én med sådan en hals som det! Nej, nej! Du er en slange; og der er ingen brug benægte det. Jeg formoder, du skal fortælle mig, næste, at du aldrig smagt et æg! "
"Jeg har smagt æg, helt sikkert," sagde Alice, der var en meget sandfærdig barn; 'men små piger spiser æg helt så meget som slanger gør, du ved. "
"Jeg tror ikke, det," sagde Pigeon; "men hvis de gør, hvorfor så de er en slags slange, det er alt jeg kan sige."
Det var sådan en ny idé til Alice, at hun var helt tavs i et minut eller to, som gav Pigeon mulighed for at tilføje, "Du leder efter æg, jeg ved, at godt nok; og hvad betyder det noget for mig, om du er en lille pige eller en slange?
"Det betyder en hel del for mig," sagde Alice hastigt; "men jeg er ikke på udkig efter æg, som det sker; og hvis jeg var, skulle jeg ikke have dit: Jeg kan ikke lide dem rå.
"Nå, være slukket, da! 'sagde Pigeon i en sulky tone, da den slog sig ned igen i sin rede. Alice krøb ned mellem træerne så godt hun kunne, for hendes hals holdt få viklet mellem grenene, og nu og da måtte hun stoppe og snoet det. Efter et stykke tid huskede hun, at hun stadig havde stykker af svamp i hendes hænder, og hun sat til at arbejde meget omhyggeligt, gnave først på den ene og derefter i den anden, og vokser til tider højere og nogle gange kortere, indtil hun var lykkedes at bringe sig selv ned til hendes sædvanlige højde.
Det var så længe siden, hun havde været noget nær den rigtige størrelse, at det føltes helt mærkeligt ved første; men hun fik brugt det i et par minutter, og begyndte at tale til sig selv, som sædvanlig. Kom, der er halvdelen af ​​min plan gjort nu! Hvor gådefuldt alle disse ændringer er! Jeg er aldrig sikker på, hvad jeg har tænkt mig at være, fra et minut til en anden! Men jeg har fået tilbage til min rigtige størrelse: den næste ting er, at komme ind i denne smukke have-how er, der skal gøres, jeg spekulerer '? Som hun sagde dette, kom hun pludselig over en åben plads, med et lille hus i det omkring fire meter høje. "Hvem bor der," tænkte Alice, "det vil aldrig gøre for at komme over dem denne størrelse: hvorfor skulle jeg skræmme dem fra vid og sans" Så hun begyndte at gnave på højre bit igen, og turde ikke at gå i nærheden af ​​huset, indtil hun havde bragt sig ned til ni inches høj.

No hay comentarios:

Publicar un comentario