sábado, 19 de julio de 2014

KAPITEL III. En Caucus-Race og en Long Tale

KAPITEL III. En Caucus-Race og en Long Tale 


De var faktisk en queer-looking parti, der samles på banken-fuglene med draggled fjer, dyrene med deres pels klamrer tæt på dem, og alle dryppende våd, kors, og ubehageligt.
Det første spørgsmål var naturligvis, hvordan man får tørre igen: de havde en høring om dette, og efter et par minutter, det virkede helt naturligt at Alice at finde sig selv taler familiært med dem, som om hun havde kendt dem hele sit liv. Faktisk havde hun ganske lang argument med Lory, der omsider vendte sulky, og ville kun sige, 'jeg er ældre end dig, og skal vide bedre "; og dette Alice ville ikke tillade uden at vide hvor gammel den var, og da Lory positivt nægtede at fortælle sin alder, var der ikke mere at sige.
Musen til sidst, der syntes at være en person af autoritet blandt dem, råbte, "Sid ned, alle jer, og lyt til mig! Jeg vil snart gøre dig tør nok! "Satte de sig alle på én gang, i en stor ring, med mus i midten. Alice holdt hendes øjne spændt fast på det, for hun følte, at hun ville fange en slem forkølelse, hvis hun ikke fik tørre meget snart.
"Ahem! sagde musen med en vigtig luft, 'er du klar? Det er den tørreste, jeg kender. Silence hele vejen rundt, hvis du vil! "Vilhelm Erobreren, hvis årsag var begunstiget af paven, blev hurtigt forelagt af englænderne, der ønskede ledere, og havde været for sent meget vant til usurpation og erobring. Edwin og Morcar, jarler Mercia og Northumbria-" '
"Ugh!" sagde Lory, med en gysen.
"Hvabehar! sagde musen, frowning, men meget høfligt: 'Har du taler'
"Ikke jeg!" sagde Lory hastigt.
"Jeg troede, du gjorde," sagde musen. '-Jeg fortsætte. "Edwin og Morcar, jarler Mercia og Northumbria, erklærede for ham, og selv Stigand, patriotiske ærkebiskop af Canterbury, fandt det tilrådeligt-" '
'Fundet, hvad? "sagde Duck.
'Found it' musen svarede temmelig crossly: 'selvfølgelig du ved, hvad "det" midler.
"Jeg ved, hvad" det "betyder godt nok, når jeg finder en ting," sagde Duck: "det er generelt en frø eller en orm. Spørgsmålet er, hvad gjorde ærkebiskoppen finde?
Musen lagde ikke mærke til dette spørgsmål, men skyndte os på, "-fundet det tilrådeligt at gå med Edgar Atheling at møde William og tilbyde ham kronen. William adfærd først var moderat. Men uforskammethed hans normannere-" Hvordan har du komme på nu, min kære? "det fortsatte, vendte sig til Alice, som det talte.
»Så våd som nogensinde," sagde Alice i en melankolsk tone: "det ser ikke ud til at tørre mig overhovedet."
"I dette tilfælde," sagde Dodo højtideligt, stigende til sine fødder, "Jeg flytter, at mødet udsætte, til øjeblikkelig vedtagelse af mere energiske retsmidler-'
"Tal engelsk!" sagde Eaglet. "Jeg kender ikke betydningen af ​​halvdelen af ​​de lange ord, og, hvad mere er, tror jeg ikke du gør enten!" Og Eaglet bøjede hovedet for at skjule et smil: nogle af de andre fugle fnisede hørligt.
"Hvad jeg ville sige," sagde Dodo i en fornærmet tone, "var, at den bedste ting at få os tørre ville være en Caucus-race."
"Hvad er et Caucus-race? sagde Alice; ikke, at hun ønskede meget at vide, men Dodo havde sat på pause, som om den troede, at Nogen burde tale, og ingen andre syntes tilbøjelig til at sige noget.
"Hvorfor," sagde Dodo, »den bedste måde at forklare det er at gøre det." (Og, som du måske gerne prøve ting selv, nogle vinter dag, jeg vil fortælle dig, hvordan Dodo lykkedes det.)
Først markeret en race-kursus, i en slags cirkel, ('den nøjagtige udformning gør ikke noget, "sagde den,) og derefter hele partiet blev placeret langs løbet, her og der. Der var ingen "En, to, tre, og væk ', men de begyndte at køre, når de kunne lide, og slap, når de kunne lide, så det var ikke let at vide, når løbet var slut. Men da de havde kørt en halv time eller deromkring, og var helt tør igen, Dodo pludselig kaldt ud "Løbet er slut!" og de alle overfyldt runde det, pustende, og spørger, "Men hvem har vundet?
Dette spørgsmål Dodo kunne ikke svare uden megen tanke, og det sad i lang tid med en finger trykket på sin pande (den position, hvor du plejer at se Shakespeare i de billeder af ham), mens resten ventede i stilhed. Til sidst Dodo sagde, 'Alle har vundet, og alle skal have præmier. "
"Men hvem er at give præmier? ganske kor af stemmer spurgt.
"Hvorfor, SHE, selvfølgelig," sagde Dodo, der peger på Alice med en finger; og hele partiet på en gang overfyldt rundt hende, kalder på en forvirret måde, 'præmier! Præmier! '
Alice havde ingen idé om, hvad de skal gøre, og i fortvivlelse, hun lagde sin hånd i lommen og trak en kasse med sukkerglasserede mandler, (heldigvis saltvandet ikke havde fået ind i det), og rakte dem rundt som præmier. Der var præcis én et stykke hele vejen rundt.
"Men hun skal have en præmie selv, du ved," sagde musen.
"Selvfølgelig," Dodo svarede meget alvorligt. "Hvad har du ellers i din lomme? han gik, vendte sig til Alice.
»Kun et fingerbøl," sagde Alice bedrøvet.
'Hånd over det her, "sagde Dodo.
Så de alle overfyldt rundt hende en gang mere, mens Dodo højtideligt præsenterede fingerbøl, siger 'Vi beder Deres accept af denne elegante fingerbøl'; , og da den var færdig med denne korte tale, de alle jublede.
Alice tænkte det hele meget absurd, men de alle set så alvorlig, at hun ikke turde at grine; og da hun ikke kunne tænke på noget at sige, hun bare bukkede og tog fingerbøl, ser så højtidelig som hun kunne.
Den næste ting var at spise det sukker: dette forårsagede nogen støj og forvirring, da de store fugle klagede over, at de ikke kunne smage deres, og de ​​små kvalt og måtte klappet på ryggen. Men det var over til sidst, og de ​​satte sig ned igen i en ring, og bad musen til at fortælle dem noget mere.
'Du lovede at fortælle mig din historie, du ved, "sagde Alice," og hvorfor det er du hader-C og D, "tilføjede hun hviskende, halvt bange for at det ville blive fornærmet igen.
'Mine er en lang og en trist historie! "sagde musen, henvender sig til Alice, og sukkende.
"Det er en lang hale, helt sikkert," sagde Alice, ser ned med undren på musens hale; "men hvorfor kalder du det trist?" Og hun holdt om gådefuldt om det, mens musen talte, så hendes idé om fortællingen var noget som dette: -
          "Fury sagde til en
          mus, At han
         mødtes i
        hus,
      "Lad os
       både gå til
        lov: Jeg vil
         retsforfølge
          YOU.-Kom,
            Jeg tager ikke
            benægtelse; vi
           skal have en
         retssag: For
       virkelig dette
      morgen jeg har
     intet
     at gøre ".
      sagde
       mus til
        cur, "Sådanne
         en retssag,
          kære herre,
             med
           ingen jury
         eller dommer,
        ville være
       spilde
       vores
       ånde ".
        "Jeg vil være
         dommer, vil jeg
          være jury "
             Said
          snu
           gammel Fury:
           "Jeg vil
           prøv
             hele
             forårsage,
               og
            fordømme
            du
           til
            døden ". '
'Du er ikke deltage! sagde musen til Alice alvorligt. "Hvad tænker du på?"
'Undskyld, "sagde Alice meget ydmygt:" du havde fået til det femte bøje, jeg tror? "
"Jeg havde ikke! 'råbte musen, skarpt og meget vredt.
'En knude! sagde Alice, altid klar til at gøre sig nyttig, og ser ængsteligt om hende. "Åh, lad mig hjælpe til at fortryde det!"
"Jeg skal gøre noget af den slags," sagde musen, komme op og gå væk. 'Du fornærmer mig ved at tale sådan noget vrøvl!
'Jeg vidste ikke mener det! "bønfaldt stakkels Alice. "Men du er så let fornærmet, du ved!"
Musen kun brummede i svar.
'Kom tilbage og afslutte din historie! "Alice kaldes efter det; og de andre alle tiltrådte i kor, "Ja, du gør!" men musen kun rystede hovedet utålmodigt og gik lidt hurtigere.
"Sikke en skam det ikke ville bo!" sukkede Lory, så snart det var helt ude af syne; og en gammel Krabbe benyttede lejligheden til at sige til sin datter 'Åh, min kære! Lad dette være en lærestreg for dig aldrig at miste dit temperament! 'Hold din tunge, Ma! sagde den unge krabbe, lidt bidsk. "Du er nok til at prøve tålmodighed en østers!
'Jeg ville ønske jeg havde vores Dinah her​​, jeg ved, jeg gør! "sagde Alice højt, som omhandler ingen i særdeleshed. 'Hun ville snart hente det tilbage! "
"Og hvem er Dinah, hvis jeg kunne vove at stille spørgsmålet? sagde Lory.
Svarede Alice ivrigt, for hun var altid klar til at tale om hendes kæledyr: 'Dinahs vores kat. Og hun er sådan en kapital en til at fange mus, kan du ikke tænke! Og Åh, jeg ville ønske du kunne se hende efter fuglene! Hvorfor vil hun spise en lille fugl, så snart se på det! "
Denne tale forårsagede en bemærkelsesværdig sensation blandt partiet. Nogle af fuglene skyndte sig på én gang: en gammel Magpie begyndte indpakning sig meget omhyggeligt og bemærkede, "jeg virkelig skal komme hjem; nat-luft ikke passer min hals! og en Kanariske kaldt ud i en skælvende stemme til sine børn, "Kom væk, min Dears! Det er på høje tid, du var alle i seng! "På forskellige påskud de alle flyttet væk, og Alice blev snart ladt alene.
'Jeg ville ønske jeg ikke havde nævnt Dinah! sagde hun til sig selv i en melankolsk tone. 'Ingen synes at kunne lide hende, ned her, og jeg er sikker på, at hun er den bedste kat i verden! Åh, min kære Dinah! Jeg spekulerer på, om jeg nogensinde vil se dig mere! "Og her stakkels Alice begyndte at græde igen, for hun følte sig meget ensom og lav humør. I et lille stykke tid, men igen hørte hun en lille pattering af fodtrin i det fjerne, og hun kiggede op ivrigt halvt håber, at musen havde ændret hans sind, og var på vej tilbage til at afslutte sin historie.

No hay comentarios:

Publicar un comentario