sábado, 19 de julio de 2014

KAPITEL IX. Den forlorne skildpadde Story

KAPITEL IX. Den forlorne skildpadde Story 


'Du kan ikke tænke på, hvor glad jeg er for at se dig igen, du kære gamle ting! sagde hertuginden, da hun gemt hendes arm kærligt ind i Alices, og de ​​gik fra hinanden.
Alice var meget glad for at finde hende i sådan et behageligt temperament, og tænkte ved sig selv, at det måske kun var peberet, der havde gjort hende så vild, da de mødtes i køkkenet.
»Når jeg er Duchess," sagde hun til sig selv, (ikke i en meget håbefuld tone dog), "Jeg vil ikke have nogen peber i mit køkken OVERHOVEDET. Suppe gør meget godt uden-Måske er det altid peber, der gør folk hidsige, "fortsatte hun, meget glad for at have fundet ud af en ny slags regel 'og eddike, der gør dem sure og kamille, der gør dem bitre og-og byg-sukker, og sådanne ting, der gør børn søde-hærdet. Jeg ønsker kun folk vidste, at: så ville de ikke være så nærig om det, du ved, "
Hun havde helt glemt hertuginden på dette tidspunkt, og var en smule forskrækket, da hun hørte hendes stemme tæt ved hendes øre. "Du tænker over noget, min kære, og det gør du glemmer at snakke. Jeg kan ikke fortælle dig lige nu, hvad moralen i det er, men jeg skal huske det i en smule. "
"Måske har det ikke én," sagde Alice modigt.
"Tut, tut, barn! 'sagde hertuginden. "Alt er fik en moralsk, hvis blot du kan finde den." Og hun klemte sig op tættere på Alices side, mens hun talte.
Alice havde ikke meget som at holde så tæt på hende: For det første fordi Hertuginden var meget grim; og for det andet, fordi hun var præcis den rigtige højde til at hvile hagen på Alice skulder, og det var en ubehageligt skarp hage. Dog havde hun ikke lyst til at være uhøflig, så hun fødte det så godt hun kunne.
'Spillet foregår på lidt bedre nu, "sagde hun, i form af at holde op samtalen lidt.
'' Tis så, "sagde hertuginden:» og moralen i det er-"Åh," tis kærlighed, 'tis kærlighed, der gør verden gå rundt! "'
"Nogen sagde, 'Alice hviskede," at det er gjort af alle passede deres egen virksomhed!
"Ak, ja! Det betyder meget det samme, "sagde hertuginden, grave hendes skarp lille hage i Alices skulderen, da hun tilføjede:" og den moralske af det er-"Pas på fornuft, og de ​​lyde, vil tage sig af sig selv". '
"Hvor glad er hun at finde moral i tingene! Tænkte Alice.
"Jeg tør sige, at du undrer dig over, hvorfor jeg ikke sætte min arm rundt om din talje," Hertuginden sagde efter en pause: "Årsagen er, at jeg er tvivlsomt om temperament din flamingo. Skal jeg prøve eksperimentet?
"Han kunne bide," svarede Alice forsigtigt, ikke føler dig på alle ivrige efter at få eksperimentet forsøgte.
»Meget sandt," sagde hertuginden: »flamingoer og sennep både bid. Og moralen i det er-"Fugle af en fjer flok sammen". '
»Kun sennep er ikke en fugl," sagde Alice.
"Right, som sædvanlig," sagde hertuginden: "hvad en klar måde har du for at sætte ting!"
"Det er et mineral, tror jeg," sagde Alice.
"Selvfølgelig er det," sagde hertuginden, der syntes parat til at acceptere alt, hvad Alice sagde; "der er en stor sennep-minen nær her. Og moralen i det er-"Jo mere der er af minen, jo mindre der er af dig." '
"Åh, jeg kender!" udbrød Alice, der ikke havde deltaget i denne sidste bemærkning, "det er en grøntsag. Det ligner ikke en, men det er. "
"Jeg er helt enig med dig," sagde hertuginden; ', og moralen i det er-"Be hvad du ville synes at være"-eller hvis du gerne vil det sætte mere enkelt-"Aldrig forestille dig ikke at være anderledes end hvad det kunne se ud til andre, hvad du var eller måske er var ikke på anden måde end hvad du havde været ville have forekommet dem at være anderledes. "'
"Jeg tror, ​​jeg skal forstå, at det bedre," sagde Alice meget høfligt, "hvis jeg havde det skrevet ned: men jeg kan ikke helt følge det, som du siger det."
"Det er ikke noget til, hvad jeg kunne sige, hvis jeg valgte," Hertuginden svarede i en glad tone.
'Pray ikke problemer selv til at sige det længere end det, "sagde Alice.
'Åh, ikke at tale om problemer! "sagde hertuginden. "Jeg gør dig en gave af alt, hvad jeg har sagt endnu."
'En billig form for nuværende! tænkte Alice. "Jeg er glad for, at de ikke giver fødselsdagsgaver som!" Men hun turde ikke sige det højt.
Tænk igen? "Hertuginden spurgte med en anden grave hendes skarp lille hage.
"Jeg har en ret til at tænke," sagde Alice skarpt, for hun var begyndt at føle en smule bekymret.
"Lige så meget ret," sagde hertuginden, "som grise nødt til at flyve; og m-'
Men her til Alices store overraskelse, Hertuginden stemme døde hen, selv i midten af ​​hendes foretrukne ord 'moralsk', og den arm, der var knyttet til hendes begyndte at skælve. Alice kiggede op, og der stod dronningen foran dem, med armene foldet, frowning som et tordenvejr.
"En fin dag, Deres Majestæt! Hertuginden begyndte i en lav, svag stemme.
"Nu giver jeg dig retfærdig advarsel," råbte dronningen, stempling på jorden, da hun talte; 'enten du eller dit hoved skal være slukket, og at der i omkring halvdelen af ingen tid! Tag dit valg! "
Hertuginden tog hendes valg, og var gået i et øjeblik.
"Lad os gå videre med spillet," sagde dronningen til Alice; og Alice var for meget bange for at sige et ord, men langsomt fulgte hende tilbage til kroket-jord.
De andre gæster havde benyttet sig af dronningens fravær, og hvilede i skyggen: men det øjeblik de så hende, skyndte de sig tilbage til spillet, dronningen blot bemærke, at et øjebliks forsinkelse ville koste dem deres liv.
Hele tiden de legede dronningen aldrig slap skændes med de andre spillere, og råbe 'Off med hovedet! "eller 'Off med hendes hoved! "De, hvem hun dømt blev taget i forvaring af soldaterne, som naturligvis måttet forlade off blive buer at gøre dette, således at der ved udløbet af en halv time eller så der var ingen buer tilbage, og alle de spillere, undtagen kongen , dronningen, og Alice var i forvaring, og dømt til henrettelse.
Så Dronningen slap, helt forpustet og sagde til Alice, "Har du set den forlorne skildpadde endnu?"
"Nej," sagde Alice. "Jeg ved ikke engang, hvad en forlorne skildpadde er."
"Det er den ting forlorne skildpadde suppe er lavet af," sagde dronningen.
"Jeg har aldrig set en, eller hørt om en," sagde Alice.
"Kom så," sagde dronningen, "og han skal fortælle dig sin historie,"
Da de gik væk sammen, hørte Alice kongen sige sagte, at virksomheden generelt, 'Du er alt tilgivet. ""Kom, det er en god ting!" sagde hun til sig selv, for hun havde følt helt ulykkelig over antallet af henrettelser dronningen havde bestilt.
De kom meget snart på en Gryphon, liggende hurtigt i søvn i solen. (Hvis du ikke ved, hvad en Gryphon er, se på billedet.) 'Up, doven ting! "sagde dronningen, "og tage denne unge dame at se den forlorne skildpadde, og for at høre hans historie. Jeg må gå tilbage og se efter nogle henrettelser jeg har bestilt '; og hun gik ud, forlader Alice alene med Gryphon. Alice ikke helt lide udseendet af det væsen, men på hele, hun troede, det ville være helt så sikkert at bo med det som at gå efter det brutale Queen: så hun ventede.
Gryphon satte sig op og gned sine øjne: så er det så dronningen indtil hun var ude af syne: så det klukkede. "Hvad sjovt!" sagde griffen, halvt til sig selv, halvt til Alice.
"Hvad er det sjove? sagde Alice.
"Hvorfor, hun," sagde griffen. "Det er hele hendes fancy, at: de aldrig udfører ingen, du kender. Come on! "
"Alle siger" kom! "her, "tænkte Alice, da hun gik langsomt efter det:" Jeg var aldrig så beordrede omkring i hele mit liv, aldrig '!
De havde ikke gået langt, før de så den forlorne skildpadde i det fjerne, sidder trist og ensom på en lille afsats af rock, og da de kom nærmere, kunne Alice høre ham sukke som om hans hjerte skulle briste. Hun havde ondt af ham dybt. "Hvad er hans sorg?" spurgte hun Gryphon, og griffen svarede meget næsten i de samme ord som før, "Det er hele hans fancy, at: han ikke har fået nogen sorg, du kender. Come on! "
Så gik de op til den forlorne skildpadde, der kiggede på dem med store øjne fulde af tårer, men sagde ikke noget.
»Dette her unge dame," sagde griffen, "hun ønsker for at kende din historie, hun gør."
"Jeg vil fortælle hende det," sagde den forlorne skildpadde i en dyb hule tone: "sidde ned, begge to, og ikke taler et ord, indtil jeg er færdig."
Så de satte sig ned, og ingen talte i nogle minutter. Tænkte Alice, "Jeg kan ikke se, hvordan han kan endda færdig, hvis han ikke begynder." Men hun ventede tålmodigt.
"Engang," sagde den forlorne skildpadde omsider med et dybt suk, "Jeg var en rigtig skildpadde.
Disse ord blev efterfulgt af en meget lang tavshed, kun afbrudt af en lejlighedsvis udbrud af 'Hjckrrh! fra Gryphon, og den konstante tunge hulkende af den forlorne skildpadde. Alice var meget næsten komme op og sige, 'Tak, sir, for din interessante historie', men hun kunne ikke lade være at tænke at der skal være mere at komme, så hun sad stille og sagde ingenting.
"Da vi var lidt," den forlorne skildpadde gik på til sidst, mere roligt, men stadig hulkende lidt nu og da, "vi gik i skole i havet. Føreren var en gammel skildpadde-vi plejede at kalde ham Tortoise-'
"Hvorfor ringede du til ham Tortoise, hvis han ikke var en? Spurgte Alice.
"Vi kaldte ham Tortoise, fordi han lærte os," sagde den forlorne skildpadde vredt: 'du virkelig er meget kedeligt! "
'Du burde skamme dig for at spørge sådan et simpelt spørgsmål, "tilføjede den Gryphon; og så sad de begge to tavse og kiggede på stakkels Alice, der følte sig klar til at synke i jorden. Omsider griffen sagde den forlorne skildpadde, "Kør, gammel fyr! Må ikke være hele dagen om det! "og han gik videre i disse ord:
"Ja, vi gik i skole i havet, selvom du dog vel tro det-'
"Jeg har aldrig sagt jeg ikke!" afbrød Alice.
'Du gjorde, "sagde den forlorne skildpadde.
'Hold din tunge! tilføjede Gryphon, før Alice kunne tale igen. Den forlorne skildpadde gik.
»Vi havde det bedste af uddannelser-i virkeligheden, vi gik i skole hver dag '
"Jeg har været til en dag-skole, også," sagde Alice; "du behøver ikke at være så stolt som alt det der."
'Med ekstramateriale? spurgte den forlorne skildpadde lidt ængsteligt.
"Ja," sagde Alice, "vi har lært fransk og musik."
"Og vask?" sagde den forlorne skildpadde.
"Bestemt ikke! 'sagde Alice forarget.
"Ah! så yours var ikke en rigtig god skole, "sagde den forlorne skildpadde i en tone af stor lettelse. "Nu ved OURS de havde i slutningen af regningen," fransk, musik og vask-ekstra. "'
"Du kunne ikke have ønsket det meget,« sagde Alice; 'lever på bunden af ​​havet. "
"Jeg havde ikke råd til at lære det." sagde den forlorne skildpadde med et suk. "Jeg tog kun den regelmæssige kursus.
"Hvad var det?" spurgte Alice.
"Oprulning og vridningsforsøget, selvfølgelig, til at begynde med," den forlorne skildpadde svarede; 'og derefter de forskellige grene af Arithmetic-Ambition, distraktion, Uglification og hån. "
"Jeg har aldrig hørt om" Uglification ", 'Alice vovede at sige. "Hvad er det?"
Gryphon løftede begge sine poter i overraskelse. "Hvad! Aldrig hørt om uglifying! det udbrød. "Du ved, hvad at forskønne er, formoder jeg?"
"Ja," sagde Alice tvivlende: "det betyder-til-make-noget-smukkere.
"Nå, så 'Gryphon gik på," hvis du ikke ved hvad de skal uglify er, er du en tåbe. "
Alice følte sig ikke tilskyndet til at stille flere spørgsmål om det, så hun vendte sig til den forlorne skildpadde og sagde "Hvad andet havde du at lære?"
"Nå, der var Mystery," den forlorne skildpadde svarede tælle fra emnerne på hans flappers, '-Mystery, antikke og moderne, med Seaography: så slæbende-det slæbende-mester var en gammel havål-ål, der bruges til at komme en gang om ugen: Han lærte os slæbende, strække, og besvimelse i Coils.
"Hvordan var det?" sagde Alice.
"Nå, kan jeg ikke vise det dig selv," den forlorne skildpadde sagde: "Jeg er for stiv. Og Gryphon aldrig har lært det. "
"Havde ikke tid," sagde griffen: "Jeg gik til klassikere mester, selv om. Han var en gammel krabbe, han var. "
'Jeg gik aldrig til ham, "den forlorne skildpadde sagde med et suk:" Han underviste Laughing og sorg, de plejede at sige. "
"Så han gjorde, så han gjorde," sagde griffen og sukkede i hans tur; og begge væsener gemte deres ansigter i deres poter.
"Og hvor mange timer om dagen, gjorde du lære?" sagde Alice, i et travlt med at skifte emne.
"Ti timer den første dag," sagde den forlorne skildpadde: »ni den næste, og så videre."
"Hvad en nysgerrig plan!" udbrød Alice.
"Det er grunden til de kaldes lektioner," griffen bemærkede: ', fordi de mindsker fra dag til dag. "
Dette var helt en ny idé til Alice, og hun troede, at det i løbet af lidt før hun gjorde sin næste bemærkning. "Så den ellevte dag må have været en ferie?"
"Selvfølgelig var det," sagde den forlorne skildpadde.
"Og hvordan klarede du den tolvte? Alice gik ivrigt.
"Det er nok om lektioner," Gryphon afbrudt i en meget besluttet tone: 'fortælle hende noget om spil nu. "

No hay comentarios:

Publicar un comentario